fredag 24. januar 2014

Lek og kreativitet


Hva betyr leken for sosialiseringsprosessen?
  • Sosialisering utvikles i relasjon og samspill. Vi får tilbakemeldinger på vår væremåte og sosiale kompetanse, dette er noe som skjer bevisst og ubevisst.
  • Når barna leker øver de på voksenverden, løser problemer, forebygger konflikter og får kompetanse på inkludering og avvisning. Når et barn leker med andre barn finner barnet sin plass i samspillet og øver sin sosiale kompetanse. De får bestemme selv, si sine meninger og ta egne valg som har betydning for selvfølelsen og integriteten. Gjennom samarbeidet i leken utvikler barna evnen til kommunikasjon, empati, humor og glede.
  • Gjennom lek må barna følge de uskrevne regler som å vente på tur, komme frem til felles løsning osv. Hvis de ikke klarer dette går leken i oppløsning og de lærer da til neste gang at de ikke kan gjøre det de gjorde fordi da slutter leken.
  • Gjennom lek stimulerer de også kreativiteten. De lærer å ta initiativ, og de utforsker og løser problemer. De ser nye sammenhenger, improviserer og finner løsninger på utfordringer. Gjennom dette øver barna opp kreativiteten.
  • Det er viktig å gi barna rom for å feile, og hjelpe dem til å ikke gi opp ved første forsøk. Det er også viktig å få de til å skjønne at øvelse gjør mester, og at det ikke er naturlig å klare alt med en gang.

De ulike former for lek:

            FYSISK LEK
  • I en fysisk lek er det kroppen som er redskapet, de leker gjennom sin egen kropp og lærer seg å tenke gjennom handling. Barna bruker sanser og motorikk, så det kalles også sansemotorisk lek. Fysisk lek er for eksempel når de kryper, går, hopper, klatrer, sklir, ruller, løper og etter hvert, sykler, går på skøyter og står på ski.

VERBAL LEK
  • Verbal lek er lek med ord og lyd. Det handler om språket og hvordan barnet tilegner seg og bruker språk og lyder i leken. Barn mellom 3 og 6 år leker for eksempel med språket gjennom å fortelle vitser, lage vansklige ord, lage nye tekster på sanger og fortelle historier de har laget selv. Dette kan gjøres gjennom rim og regler, sangleker, hermeleker, bøker, fortellinger, vitser og gåter.
  • Verbal lek utvikler den sosiale kompetansen og identitetsfølelsen hos barnet. Når barnet behersker språket, styrkes også evnen til å leke og kommunisere, og det sosiale samspillet med de andre barna styrkes.

FORMINGSLEK
  • Formingslek er skapende aktivitet med ulike materialer det aktivitetene iverksettes av barn selv og av de voksne. Noen av aktivitetene kan være å tegne, male, perle og fargelegge. Det kan også foregå ute hvor barna kan pynte med pinner og blomster i sandkassa og bygge med steiner, kongler, sand og vann.
  • Det utvikler barnas kreativitet, fantasi og motorikk.

KONSTRUKSJONSLEK
  • Konstruksjonslek er å bygge i ulike materialer, der det handler om at barna bygger og konstruerer noe. Barna kan bygge slott, hus, biler, roboter, borger, hytter, og snømenn.
  • Dette er med på å utvikle fin- og grovmotorikk ved at barna bruker både små og store bevegelser. Det tankemessige utviklingen stimuleres også ved problemløsninger og planlegging av hva som skal bygges, og hvordan man skal bygge.

REGELLEK
  • Regellek er styrt av regler og har konkrete mål. Reglene viser hvordan leken skal gjennomføres, dette er en type lek som er populært fra 6 år og oppover. Dette er fordi på den alderen kan forstå enkle regler og forholde seg opp til dem. Leker som er regelleker er for eksempel boksen går, hoppe paradis, fotball, og også brettspill som ludo og monopol.
  • Regelleker lærer barn og unge å innordne seg i et system og forstå hvor viktig det er med regler. Den tankemessige utviklingen blir også stimulert gjnneom at de må forstå hvorfor regler må til for at leken skal fungere. De lærer seg å kommunisere fordi de må bli enige om hvilke regler som gjelder i leken, og de utvikler evnen til å følge reglene.

ROLLELEK
  • Det handler om å gå inn i ulike roller, der de utvikler alle sider av seg selv.  Det gir en god og naturlig ramme for å utvikle barns sosiale kognitive og språklige ferdigheter.
  • I rollelek får barna øve seg på det virkelige livet



    Kilde: Yrkesutdøvelse

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar