Alderstypiske trekk på barn i barneskolen (ndla):
Det skjer mye med barns lekutvikling i løpet av barneskolealderen, og de går blant annet fra å leke rolleleker til mer organiserte og regelstyrte leker.
- De første skoleårene leker barna fortsatt rollelek, og ofte har de små figurer som de leker med.
- Leken krever ofte samarbeid for å fungere. Barna kan for eksempel lage de flotteste byggverk sammen, spille ballspill sammen og leke regelleker der de må forholde seg til bestemte regler og til hverandre.
- Barna liker å spille forskjellige typer spill. De lærer å vente på tur, og de må være forberedt på å tape. Jo eldre barna blir, dess vanskeligere spill klarer de.
Mange spill fører til
at barna øver opp forskjellige ferdigheter: Yatzy øver gangetabellene, i
kortspill må de bruke forskjellige regneferdigheter, Gruble utvikler
språket, og så videre.
- Mange barn blir inspirert av tv-program. De finner gjerne på egne danser, og de synger til.
- I uteleken, særlig om vinteren, kan det lett bli voldsom lek. Noen leker, for eksempel Konge på haugen og aking, må ha faste regler så ingen blir skadet. Det er viktig at barna forstår hva som kan være et uhell, og det gjør de stort sett nå.
Jeg ser altså tydlig at det er forskjell på hva guttene og jentene leker, og det er en ordning om hvem som skal ha fotball til en hver tid. Da er det sånn at det enten er guttenes dag eller jentenes dag, noe som gjør det mer splittet. Dette er jo fordi at som regel på denne alderen er guttene på et annet nivå enn jentene så de føler det urettferdig og det blir ofte konflikter av dette. Så det er en grunn til at det har blitt den ordningen det har blitt. Samtidig så er det mange av lekene hvor det er både jenter og gutter. En gutt kan godt komme å spørre om å få lov til å være med på å lage cafè eller at en av jentene er med på en av de fysiske lekene til guttene.
- Marlene
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar