onsdag 5. mars 2014

Barnas lek - forskjellen på guttelek og jentelek

Jenter vil leke med dukker og guttene vil leke med lego. Trond Viggo mener at det er problematisk at det har blitt så splittet mellom lek, han tror at det ødelegger litt av lekekompetansen til barna og lager to verdener. NRK var på en skole for å snakke om hvordan barna lekte og hva de syns om det annet kjønnets leker. Guttene sier at de ikke vil leke med dukker, at den er stygg og at de hater dukker og jenter. De sier at det ikke er biologisk at det er sånn, at det ikke er sånn at rosa er en jentefarge og at blå er en guttefarge.

Alderstypiske trekk på barn i barneskolen (ndla):
Det skjer mye med barns lekutvikling i løpet av barneskolealderen, og de går blant annet fra å leke rolleleker til mer organiserte og regelstyrte leker.
  • De første skoleårene leker barna fortsatt rollelek, og ofte har de små figurer som de leker med.
  • Leken krever ofte samarbeid for å fungere. Barna kan for eksempel lage de flotteste byggverk sammen, spille ballspill sammen og leke regelleker der de må forholde seg til bestemte regler og til hverandre.
  • Barna liker å spille forskjellige typer spill. De lærer å vente på tur, og de må være forberedt på å tape. Jo eldre barna blir, dess vanskeligere spill klarer de.
Mange spill fører til at barna øver opp forskjellige ferdigheter: Yatzy øver gangetabellene, i kortspill må de bruke forskjellige regneferdigheter, Gruble utvikler språket, og så videre.
  • Mange barn blir inspirert av tv-program. De finner gjerne på egne danser, og de synger til.
  • I uteleken, særlig om vinteren, kan det lett bli voldsom lek. Noen leker, for eksempel Konge på haugen og aking, må ha faste regler så ingen blir skadet. Det er viktig at barna forstår hva som kan være et uhell, og det gjør de stort sett nå.
På praksisplassen min kan jeg se forskjeller på guttene og jentene, men samtidig så er det mye lek og aktivitet mellom begge kjønnene. Jentene pleier å leke rollelek hvor de for eksempel leker cafè, da lager de kaker og boller av snø og "selger" det til andre. Guttene er mer i fysisk aktivitet, spiller fotball, løper rundt og klatrer rundt på stativene. Det jeg legger mest merke til altså er rollespill hos jentene, og regelspill/fysisk lek hos guttene. Når det er masse snø driver alle med konstruksjonslek, da bygger de snømenn, snøhuler. Snøhulene fører som regel til en rollelek etterhvert. På sommeren er det jo for det meste fotball og dødball hos guttene. Hos jentene er det mye sanglek, der de turner rundt på gresset og synger til leker som har tekst (dette er også regelleker). Vi lever i en verden der digitale spill blir mer og mer populært, og barna begynner bare tidligere og tidligere med det. På skolen jeg jobber på er det mange som spiller World og warcraft og Hayday, der bygger de hus og holder gården de har ren. Det er altså mye digital lek, men de har jo ikke med seg iphoner eller pc på skolen så da er det mest snakk om det og kanskje litt rollespill der de leker spillet.

Jeg ser altså tydlig at det er forskjell på hva guttene og jentene leker, og det er en ordning om hvem som skal ha fotball til en hver tid. Da er det sånn at det enten er guttenes dag eller jentenes dag, noe som gjør det mer splittet. Dette er jo fordi at som regel på denne alderen er guttene på et annet nivå enn jentene så de føler det urettferdig og det blir ofte konflikter av dette. Så det er en grunn til at det har blitt den ordningen det har blitt. Samtidig så er det mange av lekene hvor det er både jenter og gutter. En gutt kan godt komme å spørre om å få lov til å være med på å lage cafè eller at en av jentene er med på en av de fysiske lekene til guttene.

- Marlene

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar